Wiskunde en goede voornemens

Dr. Piers Steel heeft zo’n 300 onderzoeken over uitstelgedrag gelezen en daar een samenvattend boek over geschreven: Uitstelgedrag. Hij heeft het voor elkaar gekregen om iets ongrijpbaars als motivatie te vatten in een wiskundige formule:

Motivation = (Expectancy x Value) / (Impulsiveness x Delay)

Dat ziet er misschien ingewikkeld uit, maar dat is het niet! Het komt op het volgende neer: als je een realistische verwachting hebt over je capaciteit om je doel te halen en je veel waarde hecht aan het doel dat je wilt bereiken met een bepaalde actie, dan is je motivatie om de actie ook daadwerkelijk uit te voeren, groter. En als je heel impulsief bent en het doel ver weg in de tijd ligt, verlaagt dat je motivatie voor een bepaald doel en is de kans op uitstelgedrag groter.

Goede voornemens

Heb je goede voornemens gemaakt voor 2013? Dan weet je vast ook dat het behoorlijk lastig kan zijn om je daaraan te houden. Maar: met bovenstaande formule wordt dat gelijk een stukje makkelijker!

Met de volgende tips stel je je doelen zo, dat je ze ook echt kunt volhouden:

  • Maak een doel waarvan je er vertrouwen in hebt dat je het kunt halen. Als je denkt dat je iets toch niet kan halen, heb je waarschijnlijk weinig zin eraan te beginnen en is je goede voornemen al snel weer gesneuveld. Zorg dus voor realistische doelen! Bijvoorbeeld: 3 sigaretten minder roken per dag (i.p.v. in één keer helemaal stoppen).
  • Zorg dat je goede voornemen belangrijk voor je is, of bijdraagt aan iets dat belangrijk voor je is. Weinig mensen hebben zin om elke keer hun huis helemaal aan kant te maken en de afwas te doen. Maar: als je in je hoofd houdt dat je het doet zodat gasten en vrienden zich welkom voelen in je huis, dan wordt het al een stuk minder vervelend!
  • Zorg dat je weinig afleiding hebt als je met je goede voornemen aan de slag gaat. In een eerdere column legde ik al uit dat afleiding op de loer ligt, omdat onze hersenen nou eenmaal zo werken. Zorg dus dat je verleidingen uit de weg gaat!
  • Zorg dat je concrete deadlines stelt voor je goede voornemen. ‘Nooit meer roken’ is zo groot, dat het onhaalbaar is. Maar: komende week 3 sigaretten minder per dag roken, is een stuk concreter en is daarmee een stuk motiverender én beter vol te houden. Zorg ook dat je jezelf beloont als je je goede voornemen zo’n periode hebt volgehouden. En dan natuurlijk weer een nieuwe deadline stellen met wederom een fijne beloning in het vooruitzicht!

Deze blogpost is een bewerking van de column die op 8 januari is verschenen in de nieuwsbrief van SecretaresseNet.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>