Krachttraining voor je hersens

Als je dingen gedaan wilt krijgen, heb je daar een sterke motivatie voor nodig, zeker als het om taken gaat waar je tegenop ziet. Mark Forster heeft een oefening bedacht die je kan helpen om je wilskracht te vergroten. Hij beschrijft de oefening in zijn boek “Get Everything Done, And Still Have Time To Play”. Klinkt goed, toch? En die oefening? Die is heel makkelijk:

Beslis welke ene taak je morgen zéker gaat doen!

En dan de volgende dag: die taak natuurlijk doen. Net als bij sporten, moet je de taak die je hebt bedacht afstemmen op jouw eigen niveau. Meteen met te zware gewichten gaan sporten, levert een hoop spierpijn op en wellicht zelfs beschadiging aan je spieren. Begin dus met een kleine taak en bouw dit langzaam uit naar grotere of lastigere taken.

Gelukt? Beslis dan welke taak je de volgende dag gaat doen en dóe die taak ook. Elke dag kan je het een stapje moeilijker voor jezelf maken, maar: zorg dat je er vertrouwen in hebt dat je de taak ook echt gaat doen! Maak het elke dag wat moeilijker voor jezelf. Op die manier versterk je je wilskracht en het vertrouwen in jezelf dat je de taken die je jezelf stelt, ook werkelijk kunt en gaat doen.

Niet gelukt?

Lukt het niet om de taak te doen? Accepteer geen smoesjes van jezelf! Je hebt  jezelf blijkbaar een taak opgelegd die op dit moment te moeilijk voor je is. Kies dan voor de volgende dag een simpeler taak, die je wél kunt uitvoeren.

Voor sommige mensen blijkt deze oefening heel erg lastig: ze zijn zo gewend aan het reageren op dingen die er om hen heen gebeuren, dat ze er niet toe komen om iets te doen wat ze zichzelf hebben voorgenomen. Voor anderen is het makkelijker: in dat geval kan je het sneller moeilijker voor jezelf maken.

Meetbaar

Zorg dat je doelen in elk geval heel helder zijn en goed te ‘meten’, zodat je zeker weet of je je doel behaald hebt. En wat voor doel het is? Moet het met werk of vrije tijd te maken hebben? Dat maakt niet uit! Het gaat er puur om dat je de taak doet omdat je besloten hebt dat je dat gaat doen. Punt.

Net als met sporten zal het bij de één langer duren dan bij de ander om verder te komen, maar het belangrijkste is dat je het doet. Alleen erover lezen helpt niet, net als bij sporten!

Uiteindelijk wordt je wilskracht sterker en wordt het makkelijker om lastige taken gedaan te krijgen. Je hikt er minder lang tegenaan. En dat scheelt weer tijd, die je dan aan leukere dingen kan besteden.

Veel succes met deze wilskrachttraining!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>