Goed time-management: wat werkt wel en wat niet?

Sommige mensen zijn beter in time-management dan anderen. Wat kun je van hen leren als je zelf ook meer grip op je tijd wilt krijgen?

1. Neem beslissingen

Mensen die goed zijn in time-management nemen een beslissing en handelen daar dan ook naar. Anderen reageren juist impulsief en zijn snel afgeleid door wat er in hun omgeving gebeurt.

2. Focus op het grote geheel

Goede time-managers weten hun intenties (hun lange-termijn-plan) en dat helpt ze om daarop te blijven focussen. Als je niet zo’n plan hebt, ben je geneigd impulsief ergens in te stappen: “Ah leuk, ik ga mijn Frans bijspijkeren!”, zonder dat dat bijdraagt aan waar je uiteindelijk heen wilt met je leven.

3. Zorg voor goede systemen

Het helpt als je een goed systeem hebt om bijvoorbeeld je e-mail en post te verwerken. Op die manier voorkom je dat je constant bezig bent met crisis-management. Je zult merken dat het prettiger is als je je zaken goed en tijdig op orde hebt.

4. Zorg voor een goede werk-privé balans

Door een goede balans voorkom je dat de verschillende delen van je leven (werk, vrije tijd, familie etc.) constant met elkaar moeten ‘strijden’ om jouw aandacht en tijd. Goede time-managers zien dat werken en geld verdienen maar één onderdeel is een gelukkig leven (zie ook punt 2).

5. Voorkom stress

Goede time-managers nemen beslissingen en handelen dan ook zodra het mogelijk is. Ze hebben weinig last van uitstelgedrag en hebben zodoende weinig last van stress. Als je klussen gaat vermijden, wordt de stress steeds groter en ga je steeds meer opzien tegen het uitvoeren van je taken.

6. Focus je aandacht

Goede time-managers geven net zolang aandacht aan waar ze mee bezig zijn, tot het klaar is. Ze laten zich niet afleiden! Veel anderen zijn snel afgeleid, denken dan weer aan iets anders dat ook nog moet gebeuren etc.

7. Voel je angst? Onderneem actie!

Goede time-managers weten dat bij nieuwe projecten altijd een zekere angst komt kijken: lukt het allemaal wel? Maar: zij ondernemen wel actie i.p.v. de bijbehorend taken te vermijden. Het is zonde als je nieuwe projeten of uitdagingen uit de weg gaat als je wat angst ervaart.

Welke vaardigheden heb jij al onder de knie en welke kan je nog verbeteren?

Deze tips komen uit het boekje Get Everything Done and Still Have Time to Play van Mark Forster.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>