4 leugens die je jezelf vertelt over productiviteit

Houd jij jezelf ook wel eens voor de gek? Vertel je jezelf één van de vier leugens hieronder? Dan is de kans groot dat je dénkt dat je een stuk productiever bent dan je in werkelijkheid bent. Bij elke leugen lees je ook wat je eraan kan doen, zodat je ook écht zo productief bent als je nu al denkt :-)

Leugen 1: Ik ben de hele dag zo druk, ik moet wel superproductief zijn!

Er zijn tegenwoordig veel activiteiten die je het gevoel geven dat je heel productief bent: e-mailen, twitteren, dingen opzoeken op internet, chatten etc. Maar terwijl je druk aan het typen bent en je ogen over het scherm vliegen, krijg je eigenlijk alleen maar heel veel informatie binnen. Je bent niet dátgene aan het doen wat je zou moeten doen om je doelen te bereiken. Zonde van je tijd!

Hoog tijd om eens goed te kijken naar wat je nou daadwerkelijk voor elkaar krijgt op een dag. Krijg je de écht belangrijke dingen wel gedaan?

Oplossing: de Tadaa!-lijst

Om ervoor te zorgen dat je daadwerkelijk dingen gedaan krijgt, kan je een Tadaa!-lijst bijhouden waarop je alle dingen taken schrijft die je hebt uitgevoerd. Dus geen overzicht van wat je nog moet doen, maar juist van alles wat je al gepresteerd hebt. Je kunt dan aan het einde van de dag ook beter reflecteren op wat je gedaan hebt om je verdere planning indien nodig bij te stellen: heb je je tijd slim besteed? Heb je echte vooruitgang geboekt?

Leugen 2: Ik ben supergoed in multitasken!

Als je flink aan het multitasken bent, kan dat je het gevoel geven dat je heel productief bent. Je bent immers in staat om een begroting op te stellen, naar een TED-filmpje te luisteren, je e-mails te beantwoorden etc.

Maar: uit studies blijkt dat als je op te veel dingen tegelijk focust, je niet meer in staat bent om  effectief tussen taken te switchen en om belangrijke informatie te onthouden.

Oplossing: oefen in het focussen op één taak

Probeer je steeds maar op één taak per keer te richten. Ik hoor het je al vragen: “waarom moet ik ingaan tegen mijn natuurlijke drang om meerdere dingen tegelijk te doen?” Geloof me: het voelt misschien minder productief – of zelfs minder prettig – om maar aan één taak tegelijk te werken, maar een extreme focus werkt echt het beste. 

Je kunt beginnen door te leren werken met “1″: maak 1 simpele to-do-lijst en zorg dat je per dag tenminste 1 belangrijke taak gedaan krijgt. En als je klaar bent voor een echte uitdaging: probeer met maar 1 tabje te werken als je op internet bezig bent! Als je je focust op één taak zonder je aandacht ook te besteden aan andere taken, krijg je de taak waar je mee bezig bent sneller gedaan. En dat is dan toch wel weer prettig :-)

Leugen 3: Planning…? I go with the flow!

Sommige mensen vinden het fijn om met een strakke planning te werken, anderen werken liever met een mentaal to-do-lijstje. Als je zonder strakke planning werkt, is het soms lastig om goed te onthouden welke dingen je allemaal nog moet doen en kan je aan het eind van de dag (of nog vervelender, ‘s avonds in bed) ineens denken ‘oops, dat had ik vandaag ook nog moeten doen…’.

Gelukkig is er een gulden middenweg :-) Door toch een lichte structuur aan te brengen in je dag en je week krijg je beter zicht op je doelen en voorkom je dat je tijd kwijt bent aan het bedenken of je niet per ongeluk iets van je mentale to-do-lijstje vergeten bent. 

Oplossing: Zorg voor een vast ritme in plaats van een strakke planning

Geen zorgen: je hoeft niet ineens je dag van minuut tot minuut te gaan plannen. Probeer wel om een prettig werkritme te vinden. Het helpt om hierbij je bredere doelen voor ogen te houden. Je kunt met to-do-lijstjes werken, maar dan zonder taken. In plaats daarvan schrijf je categorieën op die bijdragen aan het behalen van je doelen. Dus in plaats van “1 blogpost schrijven” of “Sandra bellen” beschrijf je je “hogere doelen” zoals “doe 1 taak die bijdraagt aan het groeien van mijn netwerk” of “doe 2 dingen die mijn expertise als analyst vergroten”.

Hierdoor werk je productief aan je doelen zonder dat je jezelf helemaal klem zet met een strakke planning. Blok vervolgens tijd per categorie om aan die doelen te werken. Je bent dan minder snel afgeleid en je kunt je echt focussen op de resultaten die je wilt behalen.

Leugen 4: Geen zorgen, dat doe ik morgen wel!

Het is gemakkelijk om een taak naar morgen te verschuiven en dan naar de volgende dag en daarna weer naar de volgende. Je bent er waarschijnlijk echt van overtuigd dat je die taak uiteindelijk wel gedaan zult krijgen, maar “uiteindelijk” wordt steeds maar verder naar voren geschoven…

Oplossing: zorg voor een betrouwbare partner

Het kan helpen om iemand anders te laten weten welke taken je gedaan wilt krijgen. Zorg dus voor één of meerdere mensen om je heen met wie je kan afspreken dat je elkaar op het goede pad zult houden. Spreek af om minstens één keer per week contact met elkaar te hebben om je voortgang te bespreken: deel je voortgang, je nieuwe doelen en geef elkaar feedback en natuurlijk ook bemoediging. Het helpt als iemand over je schouder meekijkt: “ik heb nog geen update op je blog gezien, wanneer komt ‘ie online?”

Het begint natuurlijk allemaal met eerlijkheid naar jezelf: betrap je jezelf wel eens op één of meer van de vier leugens? Geef het toe én doe er wat aan door met de oplossingen aan de slag te gaan. Dan weet je zeker dat je écht veel gedaan krijgt en dat dat niet slechts een mooie gedachte is! :-)

Deze blogpost is een vrije vertaling van het artikel 4 Ways You’re Lying to Yourself About Being Productive van Janet Choi.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>